دوره 2، شماره 2 - ( 6-1397 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 24-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2961 مشاهده)
زلزله از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند موجب تخریب پل ها گردد. بدیهی است که کارآیی لرزه ای سیستم های حمل و نقل و از جمله پل ها نقشی کلیدی در مدیریت بحران زلزله ایفا می نمایند. در این مقاله به بررسی عملکرد نوع خاصی از پل ها در برابر زلزله پرداخته شده است. پل های بیه دار جزء پرکاربردترین انواع پل ها در طراحی بزرگراه ها و معابر شهری هستند. زمانی که مسیر جاده نتواند با حالت مستقیم از روی مانع عبور کند، استفاده از هندسه بیه دار ضرورت پیدا می کند. طراحی این نوع پل ها در جامعه ی مهندسی در دهه های اخیر رواج بیش‌تری پیدا کرده است. در این بین ساخت پل های صندوقه ای پیش تنیده به جهت ویژگی ها و رفتار مناسب این نوع عرشه ها، در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش یک پل سه‌دهانه صندوقه‌ای پیش‌تنیده با زوایای بیه مختلف مدل سازی گردید و با استفاده از نرم‌افزار CSiBridge تحت طراحی لرزه‌ای قرار گرفت. نتایج بدست آمده برای پل موردی نشان داد که با افزایش زاویه بیه، نسبت‌های‌ نیاز به ظرفیت حاصل از تحلیل لرزه‌ای برای ستون‌ها کاهش می‌یابد. همچنین نیروهای داخلی عرشه و ستون‌ها از نرم افزار استخراج گردید تا رفتار کلی سازه به دست آید.
متن کامل [PDF 811 kb]   (1046 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/25 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/6/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.