دوره 2، شماره 2 - ( 6-1397 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 24-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalalzadeh T, Barghian M. Investigation of pre-stressed skewed box-girder bridges subjected to seismic loads. JCES 2018; 2 (2) :11-24
URL: http://journals.lu.ac.ir/jces/article-1-25-fa.html
جلال زاده تینا، برقیان مجید. بررسی پل های بیه دار صندوقه ای پیش تنیـده تحت بار زلزله. فصلنامه مهندسی عمران و سازه. 1397; 2 (2) :11-24

URL: http://journals.lu.ac.ir/jces/article-1-25-fa.html


کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2692 مشاهده)
زلزله از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند موجب تخریب پل ها گردد. بدیهی است که کارآیی لرزه ای سیستم های حمل و نقل و از جمله پل ها نقشی کلیدی در مدیریت بحران زلزله ایفا می نمایند. در این مقاله به بررسی عملکرد نوع خاصی از پل ها در برابر زلزله پرداخته شده است. پل های بیه دار جزء پرکاربردترین انواع پل ها در طراحی بزرگراه ها و معابر شهری هستند. زمانی که مسیر جاده نتواند با حالت مستقیم از روی مانع عبور کند، استفاده از هندسه بیه دار ضرورت پیدا می کند. طراحی این نوع پل ها در جامعه ی مهندسی در دهه های اخیر رواج بیش‌تری پیدا کرده است. در این بین ساخت پل های صندوقه ای پیش تنیده به جهت ویژگی ها و رفتار مناسب این نوع عرشه ها، در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش یک پل سه‌دهانه صندوقه‌ای پیش‌تنیده با زوایای بیه مختلف مدل سازی گردید و با استفاده از نرم‌افزار CSiBridge تحت طراحی لرزه‌ای قرار گرفت. نتایج بدست آمده برای پل موردی نشان داد که با افزایش زاویه بیه، نسبت‌های‌ نیاز به ظرفیت حاصل از تحلیل لرزه‌ای برای ستون‌ها کاهش می‌یابد. همچنین نیروهای داخلی عرشه و ستون‌ها از نرم افزار استخراج گردید تا رفتار کلی سازه به دست آید.
متن کامل [PDF 811 kb]   (945 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/25 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مهندسی عمران و سازه می باشد.