از آنجا که دو واژه قریه و مدینه همانند برخی از دیگر واژه های قرآنی در چارچوب معانی موضوع له عرب عصر نزول به کار نرفته اند. از این رو، مقاله حاضر با استمداد از آیات متحد الموضوع، قریب الموضوع و بافت معنایی به ارائه معنای دقیق دو واژه «قریه» و «مدینه» در عرف قرآن نایل آمده است. و سستی و نادرستی تفاسیر و ترجمه های ارائه شده از سوی مفسران و مترجمان را در خصوص دو واژه مذکور به اثبات رسانده است.
بر اساس این پژوهش، در عرف قرآن کفر و ایمان افراد در اطلاق عنوان «قریه» یا «مدینه» بر یک مکان خاص نقشی تعیین کننده دارد. و البته این همان نکته ای است که از دید مفسران و مترجمان پنهان مانده است و به همین علّت برخی از آنان در تفسیر آیات قرآن به توجیهاتی تکلّف آمیز و دور از ذهن روی آورده اند.