دوره 1، شماره 1 - ( 6-1396 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 73-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران
چکیده:   (1941 مشاهده)
علت عمدهی تلفات در بسیاری از جادههای کشور تصادفات وسایل نقلیهی سنگین میباشد. این تصادفات هزینههای زیادی را به دنبال دارند. استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و هممرز بودن با استانهای صنعتی همچون خوزستان، مرکزی و اصفهان محل عبور بسیاری از وسایل نقلیه سنگین میباشد و تردد این وسایل در محورهای اصلی این استان بسیار بالا است. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته بر روی گزارش تصادفات سالهای ۹۲ تا ۹۳ ، سهم وسایل نقلیه سنگین مقصر در تصادفات با ۶۹ / ۱۰ درصد افزایش بیشترین رشد را داشته و تصادفات فوتی و جرحی این نوع وسایل نقلیه به ترتیب به میزان ۲۴ / ۶ و ۷۶ / ۱۴ درصد افزایش پیدا کردهاند. بنابراین در نظرگیری تمهیدات خاص جهت کنترل وسایل نقلیه سنگین ضروری به نظر میرسد. این پژوهش بر پایه کروکیها و رکوردهای کام ۱۱۴ ثبت شده توسط پلیس راه استان لرستان تهیه و ارایه شده است و تحلیلهای صورت گرفته با نرمافزار SPSS انجام گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل گزارش تصادفات وسایل نقلیه سنگین محورهای استان لرستان نشان میدهد که نحوه و علت عمده تصادفات این نوع وسایل نقلیه در استان به طور خلاصه عبارتند از: ۱ عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و تجاوز و انحراف به چپ به - عنوان مهمترین عوامل منجر به تصادف ۲ برخورد با یک وسیله نقلیه به عنوان بیشترین نوع تصادف - ۳ واژگونی، تصادف جلو به عقب و تصادف رخ به رخ - به عنوان بیشترین نحوه تصادف ۴ رانندگان گروه سنی - ۲۵ تا ۳۵ سال به عنوان گروه پرخطر در تصادفات وسایل نقلیه سنگین ۵ رده تحصیلات زیر - دیپلم و دیپلم به عنوان سطح سواد اکثر رانندگان تاثیر گذار در تصادفات ۶ نیمه دوم شبانه روز به عنوان زمان وقوع بیشترین تصادفات.
متن کامل [PDF 882 kb]   (518 دریافت)    

مروری: مطالعه موردی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/29 | پذیرش: 1396/6/3 | انتشار: 1396/6/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.