دوره 1، شماره 1 - ( 6-1396 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahedi M, Zarei A, Adineh far Y. Evaluated rheological properties of bitumen modified lignin derived from waste paper. JCES 2017; 1 (1) :1-12
URL: http://journals.lu.ac.ir/jces/article-1-41-fa.html
زاهدی محسن، زارعی علی، آدینه فر یحیی. ارزیابی عملکرد قیر اصلاح شده با استفاده از لیگنین به دست آمده از پساب صنعت کاغذ سازی. فصلنامه مهندسی عمران و سازه. 1396; 1 (1) :1-12

URL: http://journals.lu.ac.ir/jces/article-1-41-fa.html


کارشناس ارشد سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
چکیده:   (2343 مشاهده)
کاربرد افزودنیهای گوناگون از جمله پلیمرها برای اصلاح خواص قیرهای مورد استفاده در روسازی راه همواره مدنظر محققین راهسازی بوده تا با بهکارگیری قیر اصلاحشده در آسفالت باعث افزایش قابل ملاحظه عمر راهها و عمر بهرهبرداری از آنها شوند. بر همین اساس در پژوهش اخیر از لیگنین تهیه شده از پساب شرکت کاغذسازی چوکای مازندران (صنایع چوب و کاغذ ایران) به عنوان افزودنی قیر استفاده شده است. لیگنین از جمله پلیمرهای طبیعی است که برای تولید کاغذ بایستی از بافت چوب جدا شود و به همین دلیل در پساب کارخانههای کاغذسازی در مقادیر بالا یافت میشود. در این پژوهش کوپلیمر لیگنین با درصدهای وزنی مختلف (۳ ، ۶ ، ۹ و ۱۲ درصد) با قیر ۷۰ - ۶۰ پالایشگاه اصفهان مخلوط شده و تأثیر آن بر خواص مختلف قیر مورد بررسی قرار گرفته است. افزایش این پلیمر موجب بهبود خصوصیات و کارایی قیر در دماهای بالا میشود. افزایش لیگنین باعث کاهش درجه نفوذ، افزایش ویسکوزیته کینماتیک، افزایش ویسکوزیته چرخشی و افزایش نقطه نرمی قیر میشود. همچنین با افزایش لیگنین، حساسیت حرارتی قیر کاهش مییابد که این خود نشان دهنده کارایی بهتر قیر اصلاح شده در مصارف راهسازی است.
متن کامل [PDF 972 kb]   (857 دریافت)    

مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/26 | پذیرش: 1396/4/27 | انتشار: 1396/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مهندسی عمران و سازه می باشد.