دوره 1، شماره 2 - ( 9-1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 51-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farooghi F. Influence of axle load on hot-mix asphalt lifetime using elastic method. JCES 2017; 1 (2) :42-51
URL: http://journals.lu.ac.ir/jces/article-1-36-fa.html
فاروقی فرزین. تاثیر وزن محور بر طول عمر روسازی آسفالتی به روش الاستیک. فصلنامه مهندسی عمران و سازه. 1396; 1 (2) :42-51

URL: http://journals.lu.ac.ir/jces/article-1-36-fa.html


استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (2273 مشاهده)
در این مطالعه تاثیر نوع بار بر تنش ها و تغییرشکل های ایجاد شده در لایه های روسازی انعطاف پذیر آسفالتی و طول عمر سازه آن در شرایط کیفی مختلف سطح تماس لایه ها بررسی شده است. در انتخاب ویژگی های بار از بارگذاری پیشنهادی در آئین نامه های ایران و فرانسه استفاده شده است. در آئین نامه ایران وزن محور تک چرخ ۲۸ کیلو نیوتن و در آئین نامه فرانسه وزن محور زوج چرخ ۱۹۸ کیلونیوتن در نظر گرفته شده است. در تحلیل سازه از روش الاستیک خطی و به منظور بررسی طول عمر آن از مدل های خرابی خستگی و شیارگذاری استفاده شده است. در این بررسی ها تاثیر ضخامت لایه ها و دو نوع کیفیت سطح تماس چسبنده و غیر چسبنده در نظر گرفته شده است. از مهم ترین نتایج این تحقیق میتوان به افزایش قابل توجه کرنش های قائم لایه بستر و افقی لایه بیندر در اثر بار تک چرخ در مقایسه با بار زوج چرخ اشاره کرد. کیفیت نامناسب لایه ها حدوداً ۸۸ % مقدار نشست در روسازی را افزایش داده است، حال آنکه وجود بار تک چرخ در مقایسه با بار جفت چرخ حدود ۵۸ % نشست سازه را افزایش داده و در این شرایط بارگذاری،کاهش ضخامت لایه های بیندر و اساس موجب افزایش ۹۸ % نشست در سازه روسازی شده است.
متن کامل [PDF 902 kb]   (614 دریافت)    

مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/26 | پذیرش: 1396/9/20 | انتشار: 1396/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مهندسی عمران و سازه می باشد.