دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه، دانشکدۀ فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران
چکیده: (2764 مشاهده)
در این تحقیق به بررسی عملکرد پل بتنی تحت بار دینامیکی زلزله در حوزۀ دور و نزدیک گسل پرداخته شده است. با توجه به داده های موجود و نشان دادن اثرات عوامل و متغیرهای کلیدی حرکات زمین در زلزلههای حوزه نزدیک گسل، به عملکرد پل پرداخته شده است. مدل سازی پل دو دهانه به صورت سه بعدی در نرم افزار CSI Bridge صورت گرفته و تحلیل تاریخچه ی زمانی بر روی مدل های ایجاد شده و تحت 6 رکورد از زلزله های گذشته در دو حالت با و بدون راستاداری پیشرونده در حوزۀ نزدیک به گسل، صورت گرفت که با بررسی نتایج مشاهده شد که این زمینلرزهها نسبت به زمین لرزههای غیر FDGM تغییرمکانهای شدیدی را تولید میکنند. پلهای جداسازی شده با استفاده از جداگرهای لرزهای، نسبت به زلزلههای دور از گسل پاسخ بسیار مناسبی دارند. بدین معنی که با جدا نمودن این پلها میزان شتاب وارده بر عرشه، برش پایه و همچنین جابهجایی نسبی عرشه نسبت به پل جدا نشده کاهش مییابد. این موضوع در پاسخ این پلها نسبت به زلزلههای نزدیک گسل دیده نمیشود. با بررسی رکورد زمین لرزههای نزدیک گسل مشاهده شد که این زمین لرزهها نسبت به زمین لرزههای دور از گسل تغییرمکان های شدیدی را تولید میکنند که میتواند سیستم جداسازی را به شرایط بحرانی ببرد، لذا برای جلوگیری از این رخداد لازم است از سیستم مضاعفی (FDGM) جهت اصلاح پاسخ پلهایی که تحت این زمین لرزهها قرار میگیرند استفاده نمود.
مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/8 | پذیرش: 1397/4/2 | انتشار: 1397/6/29